Hva skjedde 22. juli 2011?

Velg et læringsmål og du finner:
- Oversikt over relevante kompetansemål i ulike fag
- Ressurser og råd for lærere
- Ressurser og kilder for elever
PDF med samlet oversikt over alle temaer og forslag til læringsmål
Læringsmål 1. – 4. trinn
Noen utvalgte ressurser
TEMATEKST – angrepene og redningsarbeidet
Hvordan snakke med barn og ungdom om 22. juli? – Råd og refleksjoner blant annet om mulige sprik mellom elever og læreres minner og forventninger til samtaler om 22. juli
Hvorfor gjorde han det? – Tekst om Breiviks motiv for angrepene som kan leses av elever sammen med en voksen
Læringsmål 5. – 7. trinn
gjøre rede for terrorangrepene og redningsarbeidet 22. juli i regjeringskvartalet og på Utøya
Noen utvalgte ressurser
TEMATEKST – angrepene og redningsarbeidet
Bilder fra 22. juli og dagene i etterkant – et utvalg bilder som kan brukes i undervisning på alle trinn. Det kan være aktuelt å vise frem bilder av det ødelagte regjeringskvartalet, oversiktsbildet av Utøya og av ungdommer som blir passet på av hjelpearbeidere.
Hva skjedde 22. juli 2011? – Tekst om angrepene og redningsarbeidet som kan leses av elever sammen med en voksen
Hvorfor gjorde han det? – Tekst om Breiviks motiv for angrepene som kan leses av elever sammen med en voksen
Læringsmål 8. – 10. trinn
gjøre rede for terrorangrepene og redningsarbeidet 22. juli i regjeringskvartalet og på Utøya
utforske fremstilling av 22. juli i nasjonal og internasjonal media
Noen utvalgte ressurser
TEMATEKST – angrepene og redningsarbeidet

Digital tidslinje – basert på av tidslinjen i læringssenteret Hegnhuset på Utøya. Kan brukes på tavlen i klasserommet sammen med lærer, eller av elevene på egen skjerm.
Fortellinger om 22. juli – arbeid med kilder 22. juli-senteret sin oppgave for å fremme historiebevissthet og kildebevissthet i forbindelse med 22. Juli. Oppgaven presenteres gjennom 31 (powerpoint) bilder med tekst og bilder av konkrete kilder. Oppgavene dreier seg om å reflektere over hva ulike kilder kan gi av kunnskap om 22. juli.
Omtale av forskning på medias håndtering av terrorangrepene – forskningen viser at kritisk journalistikk og plattformer for nettdebatt ble moderert av redaktører for å dempe kritikk og presentere samfunnsbærende saker