I valgfaget ideer og praktisk forsking handler demokrati og medborgerskap om å skille mellom forskningsbasert kunnskap og kunnskap som ikke er vitenskapelig basert. Det handler også om at elevene skal utvikle evnen til vitenskapelig og kritisk tenkning og utøve etisk bevissthet og kildekritikk i utforskingsarbeid slik at de kan bli aktive medborgere.
I arbeidet med 22. juli kan elevene få praktisk erfaring med å tenke kritisk og løse problemer gjennom kreative prosesser. De kan for eksempel ta utgangspunkt i vitenskapelig forskning knyttet opp mot 22. juli, som bruken av sosiale medier under og etter terrorangrepene eller Utøyastudiet, som tar for seg opplevelser og reaksjoner hos de som overlevde og etterlatte, og bearbeide, analysere og kritisk granske resultatene. Elevene kan også planlegge og gjennomføre egne vitenskapelige undersøkelser ved hjelp av relevante forskingsmetoder og verktøy og drøfte resultatene.
I og med at valgfaget henter innhold fra de andre fagene, er det i utgangspunktet mulig å jobbe med alle temaene i denne læringsressursen, spesielt i samarbeid med andre fag. Vi har likevel valgt ut noen læringsmål vi mener er mest aktuelle.
Forslag til temaer og læringsmål
Under finner du forslag til temaer og læringsmål spesielt relevant for faget. Når du velger et læringsmål kommer du til en side med ressurser for å jobbe med akkurat dette læringsmålet. Læringsmålssidene kan benyttes som utgangspunkt for planlegging, spesielt tverrfaglig.
Angrepene og redningsarbeidet
Hva skjedde 22. juli 2011? – Kort tekst om begge angrepene og de ulike etatenes redningsarbeid
Ofrene
Hvem ble rammet, på hvilke måter og hvordan går det med oss? – – Kort tekst om ofrene – hvem angrepet var rettet mot, om hvordan ulike grupper er rammet, og hvordan det gikk med dem ca 7 år etter angrepene (undersøkelse fra 2018)
Tidlige kulturelle uttrykk og offentlige samtaler
Hvordan reagerte den norske offentligheten på 22. juli? – Kort tekst om rosetog og andre minnemarkeringer, kulturelle uttrykk og offentlige samtaler gjennom det første året etter angrepene – frem til dommen i straffesaken
Senere kulturelle uttrykk og offentlige samtaler
Hvordan er 22. juli behandlet i kulturelle uttrykk og i offentlige samtaler etter dom i straffesaken? – Kort tekst om kulturelle uttrykk og offentlige samtaler etter avsagt dom i straffesaken.
Ivareta og videreutvikle demokratiet
Hvordan kan og vil vi organisere samfunnet vårt for å gjøre nye terrorangrep lite sannsynlige/for å begrense skader ved nye angrep?
Hvordan skal vi handle for å forebygge og motarbeide anti-demokratiske tendenser i samfunnet? – Kort tekst om å ivareta og videreutvikle demokratiet