Tema: Ivareta og videreutvikle demokratiet
Eleven kan kjenne til hva samfunnsberedskap er og beskrive beredskapen før og etter 22.juli
Læringsmål 5-7. trinn
Relevante kompetansemål i norsk, samfunnsfag, naturfag og matematikk
Ressurser og råd for lærere
- Ivareta og videreutvikle demokratiet – tekst om forhold som er betydningsfulle for å beskytte og ivareta samfunnet som demokratisk, og for å videreutvikle demokratiet.
- Undervisningsopplegg fra Demokrativerkstedet på Utøya – Ressurser og øvelser fra Det Europeiske Wergelandsenterets undervisningstilbud på Utøya
- Beredskap – Oversikt over og presentasjon av kilder knyttet til beredskap. Oversikten gjør rede for og/eller gjengir hovedinnhold i kildene og sitater som kan egne seg som utgangspunkt for refleksjon, i tillegg til å oppgi lenker til kildene. Aktuelle kilder er
- NOU2012:14 – 22. juli-kommisjonens rapport
- Regjeringens nettside der det gjøres rede for oppfølging etter 22. juli
- Riksrevisjonens undersøkelse 2015
- Riksrevisjonens oppfølgingsundersøkelse 2016–17
- Underveisrapportering om nærpolitireformen 2017
- Evaluering av nærpolitireformen 2018
- Sluttrapport fra prosjektet NEXUS (The next disaster – Collaboration, risk communication and action capacity after the 22/7 terror) 2017
Ressurser og kilder for elever
- Digital tidslinje – Tidslinjen inneholder tekst, bilder, kart, Twitter-meldinger og tekstmeldinger som forteller om angrepene og redningsarbeidet
- Beredskap – Oversikt over og presentasjon av kilder knyttet til beredskap. Oversikten gjør rede for og gjengir hovedinnhold i kildene og sitater som kan egne seg som utgangspunkt for refleksjon, i tillegg til å oppgi lenker til kildene.
- Konsekvensene etter 22. juli - Artikkel fra NRK med oversikt over lovendringer og lignende som har kommet i kjølvannet av 22. juli.
- Episode av NRK Supernytt: 22. juli 2011 (NRK) – I avsnitt 4 «Hva er terror?» forklarer PST hvordan de jobber for å forebygge terrorangrep (2020).