Tema: Tidlige kulturelle uttrykk og offentlige samtaler
Eleven kan reflektere over forestillinger om antatte ansvarlige
Læringsmål 8-10. trinn
Relevante kompetansemål i norsk, samfunnsfag og KRLE
Ressurser og råd for lærere
- Om trakassering av muslimer og innvandrere etter eksplosjonen i Regjeringskvartalet 22.07.2011 – Antirasistisk senter sin rapport fra 2012 om rasistisk motivert trakassering av innvandrere og innvandreres frykt for å bli angrepet de første timene etter bomben i regjeringskvartalet
- «Nå ligger dere jævla tynt an» (2011) – Dagsavisen sin reportasje om muslimhets og innvandrerskepsis i timene etter angrepet i regjeringskvartalet.
- Holdninger til diskriminering, likestilling og hatprat i Norge – FAFO-rapport fra 2019 (på ca 140 sider) om diskriminering, likestilling og hatprat i Norge generelt, ikke spesielt i tilknytning til 22. Juli.
- Minnemarkeringer i ulike religioner og livssyn etter terrorangrepene 22. juli 2011 – 22. juli-senteret sin fordypningstekst om religiøst mangfold og minnemarkeringer.
- Sosiale medier og kjærlighetsfortellingen om 22. juli – 22. juli-senteret sin fordypningstekst om sosiale medier i tilknytning til 22. Juli, bl.a. om Helle Gannestads twittermelding og fokuset på medfølelse og samhold
Ressurser og kilder for elever
- Digital tidslinje– omfatter twittermeldinger som viser mistanker om muslimske terrorister bak bomben i regjeringskvartalet
- Oversikt over tidslinjer og kart – Her er særlig NRK sin ressurs Terrortwitter aktuell
- NRK-serie 22. juli: I episode 2, 16.55 (etter 16 min og 55 sekunder) er mistanken om at den/de som sto bak bomben i regjeringskvartalet var islamistiske terrorister illustrert idet en mann stiller seg i veien for renholderen Liiban som er på vei til Ullevål.
- Karpe Diem – Påfugl – Sangteksten har referanser til 22. juli, blant annet i tredje vers. Der finner vi strofen «samma hva du tenkte timen etter at det smalt».
- Utdrag fra 22. juli-kommisjonens rapport (NOU2012: 14) – under overskriften «Usikkerhet og utrygghet» (s. 22) behandler kommisjonen usikkerheten om hva som hadde skjedd og hvem som sto bak. Der står det bl.a. følgende om myndighetenes antakelser og om befolkningens respons. Se rapporten her.