Tema: Ivareta og viderutvikle demokratiet
Læringsmål 1-4. trinn:
Eleven kan samtale om eventuell frykt for fremtidige terrorangrep
Læringsmål 1-4
Relevante kompetansemål i norsk, samfunnsfag, KRLE og naturfag
Ressurser og råd for lærere
- Ivareta og videreutvikle demokratiet – tekst om forhold som er betydningsfulle for å beskytte og ivareta samfunnet som demokratisk, og for å videreutvikle demokratiet.
- Råd og vurderinger for lærere
- Beredskap – Oversikt over og presentasjon av ressurser knyttet til beredskap. 22. juli-kommisjonens rapport pekte på svikt i beredskapen og løftet fram forhold som burde forbedres. Oversikten presenterer denne rapporten og andre rapporter som følger opp forhold som burde forbedres.
Ressurser og kilder for elever
- Psykisk helse: Fantorangen – Redd – Program fra NRK Skole om det å være redd, og hvordan det kan hjelpe å sette ord på følelsen av frykt. Programmet handler ikke om 22. juli, men er relevant i tilknytning til temaet frykt (for terror).
- Picturing ways out of violence – Europarådets tegneaktivitet som kan tilpasses og brukes som samtalestarter for samtaler om ikke-voldelig konfliktløsning. Instruks til øvelsen er på engelsk
- Barn og psykisk helse – Røde Kors sitt undervisningsopplegg om følelsene frykt, sinne og redsel. Laget for 5.-7. trinn, men kan brukes som utgangspunkt for samtaler med elever på lavere trinn