Tema: Tidlige kulturelle uttrykk og offentlige samtaler
Eleven kan reflektere over innholdet i og mottagelsen av kulturelle uttrykk og offentlige ytringer i tiden like etter 22. juli
Læringsmål 8-10. trinn
Relevante kompetansemål i norsk, samfunnsfag, KRLE og musikk
Ressurser og råd for lærere
- Tidlige kulturelle uttrykk og offentlige samtaler – Kort tekst (under 400 ord) som forteller om rosetog og andre minnemarkeringer, kulturelle uttrykk og offentlige samtaler gjennom det første året etter angrepene – fram til dommen i straffesaken
- Minnemarkeringer etter 22. juli – oversikt over noen av talene fra minnemarkeringer etter 22. juli, slik som Kronprins Haakons Magnus’ tale på Rådhusplassen i Oslo 25. juli 2011″
- Litteratur– Oversikt over og presentasjon av et utvalg av de viktigste tekstene knyttet til 22. juli, med lenker til de som er tilgjengelige digitalt og/eller til anmeldelser av dem.
- Sakprosa – en aktuell ressurs er Hans Kristian Amundsens bok «Vi er et lite land, men et stort folk – slik samlet vi Norge 22. juli-21. august 2011«
Ressurser og kilder for elever
- Digital tidslinje – omfatter twittermeldinger fra 22. juli omfatter Twitter-meldinger som viser mistanker om muslimske terrorister bak bomben i regjeringskvartalet.
- Oversikt over og presentasjon av taler og andre offentlige ytringer
- Det offisielle Norges taler etter 22. juli – 22. juli-senterets oversikt over aktuelle taler
- Jens Stoltenbergs tale på Rådhusplassen 25. juli 2011 (NRK Skole)
- «22. July and Darkness at Noon» – Essay på engelsk av Andre Brink om smerten han følte da terroren rammet 22. juli + oppgaver (NDLA) Norsk oversettelse av essayet (NRK)
- Oppgave: Analyse av politiske taler (NDLA)
- Terrorens språk (NRK Skole) – Lydklipp om hvilke ord som ble brukt for å sette ord på følelser etter terrorangrepene 22. juli 2011.