Tema: Ivareta og videreutvikle demokratiet
Eleven kan samtale om eventuell frykt for fremtidige terrorangrep
Læringsmål 5-7. trinn
Relevante kompetansemål i norsk, samfunnsfag, KRLE, matematikk, naturfag og engelsk
Ressurser og råd for lærere
- Hvordan snakke med barn og ungdom om 22. juli 2011? – Råd og refleksjoner blant annet om mulige sprik mellom elever og læreres minner og forventninger til samtaler om 22. juli.
- Hvordan undervise om 22. juli i forbindelse med andre terrorangrep? – Råd og refleksjoner om utfordringer knyttet til det å snakke om 22. juli i forbindelse med at et annet (nytt) angrep har vekket elevenes interesse. Omfatter bl.a. redegjørelse for tre ledd i en krisepedagogisk tilnærming: uttrykksfasen, faktafasen og handlingsfasen
- Hva bør skolen gjøre i møte med berørte elever, foresatte eller kollegaer? – Råd og ressurser som støtter ivaretagelse av berørte (av 22. juli-terroren eller annen terror)
- Filmer og serier – 22. juli – NRK-serien – Om hvor viktig det er at lærere snakker med elever i vanskelige livssituasjoner, og at lærere legger til rette for at berørte elever skal være på skolen.
- Huskelapper for lærere – Råd og erfaringer fra Jon Håkon Schultz og Magne Raundalen basert på omfattende erfaring med krisepedagogisk arbeid med elever og forskning på dette.
- Ivareta og videreutvikle demokratiet – tekst om forhold som er betydningsfulle for å beskytte og ivareta samfunnet som demokratisk, og for å videreutvikle demokratiet.
- Beredskap – Oversikt over og presentasjon av ressurser knyttet til beredskap.
- Terrorisme på norsk (NUPI Skole) – Fagtekst om mediedekning av terrorisme, informasjon om hvem som har stått bak terrorangrep i Europa og om høyreekstremisme i Norge, som kan være nyttig bakgrunnsinfo før en samtale om terrorangrep.
Ressurser og kilder for elever
- Episode av NRK Supernytt: 22. juli 2011 (NRK) – I avsnitt 4 «Hva er terror?» forklarer PST hvordan de jobber for å forebygge terrorangrep (2020).
- Picturing ways out of violence – Europarådets tegneaktivitet som kan tilpasses og brukes som samtalestarter for samtaler om ikke-voldelig konfliktløsning. Instruksjonene til øvelsen er på engelsk
- Barn og psykisk helse – Røde Kors sitt undervisningsopplegg om følelsene frykt, sinne og redsel. Laget for 5.–7. trinn.
- På Minstemme.no kan du finne oppgaver om demokrati og deltakelse organisert etter trinn, tema og fag.