Tema: Ivareta og videreutvikle demokratiet
Eleven kan samtale om eventuell frykt for fremtidige terrorangrep
Læringsmål 8-10. trinn
Relevante kompetansemål i norsk, samfunnsfag, naturfag og matematikk
Ressurser og råd for lærere
- Hvordan snakke med barn og ungdom om 22. juli 2011? – Råd og refleksjoner for lærere
- 22. juli – NRK-serie – Om hvor viktig det er at lærere snakker med elever i vanskelige livssituasjoner, og at lærere legger til rette for at berørte elever skal være på skolen. Merk avsnittet om læreres utviklingsarbeid
- Ivareta og videreutvikle demokratiet – tekst om forhold som er betydningsfulle for å beskytte og ivareta samfunnet som demokratisk, og for å videreutvikle demokratiet.
- Beredskap – Oversikt over og presentasjon av ressurser knyttet til beredskap.
Kilder og ressurser for elever
- Terrorisme på norsk – NUPI Skole sin fagtekst om mediedekning av terrorisme, informasjon om hvem som har stått bak terrorangrep i Europa og om høyreekstremisme i Norge, med tilhørende refleksjonsspørsmål.
- Picturing ways out of violence – Europarådets tegneaktivitet som kan tilpasses og brukes som samtalestarter for samtaler om ikke-voldelig konfliktløsning. Instruksjonene til øvelsen er på engelsk.
- Barn og psykisk helse – Røde Kors sitt undervisningsopplegg om følelsene frykt, sinne og redsel. Laget for 5.–7. trinn, men kan brukes som utgangspunkt for samtaler med elever på lavere trinn.
- Å være sint på Breivik – NRK Skole sitt klipp fra programmet Aktuelt hvor ulike personer diskuterer sinnet mange føler mot gjerningsmannen.